Sara, Sofus og Leander – og Barndomsbøger #2

IMG_2443-0.JPG

Nu er vi tilbage i min tidlige barndom – og samtidig på mine børns værelse.

Min egen mor fortæller, at hun læste den bog så tit, at hun næsten kunne den udenad. Og da jeg så bogen i Bilka for et par år siden, blev jeg ramt af nostalgi og kunne alle disse år efter høre det runge i mit eget hoved:

Tre små katte, som hed Sara, Sofus og Leander,
græd og råbte: vi har tabt vore uldne vanter

Find dem straks, sagde deres mor,
bring dem her tilbage,
ellers får I hverken mælk
eller nybagt kage.

Jeg fik straks fundet mit eget gamle eksemplar frem og begyndte at læse den for ungerne. Og de elskede den og elsker den stadig – i nogle perioder mindre end i andre, men “Sara, Sofus og Elleander” bliver ved med at dukke op med mellemrum, når der skal læses godnathistorie.

Og jeg kan recitere teksten udenad. Halvt i søvne. Jeg er sikker på, at hvis man vækkede mig midt om natten, kunne jeg lire hele remsen af om vanterne, der bliver væk, fundet igen, smurt ind i syltetøj, vasket og hængt til tørre.

Børnene elsker den for de fængende rim, den simple historie og de søde tegninger, som giver anledning til mere snak, og hvor man kan lede efter den lille mus, der gemmer sig på hvert billede.

En vaskeægte børneklassiker, som tåler at blive læst igen og igen, uden trang til at kaste bogen ud af vinduet.

One thought on “Sara, Sofus og Leander – og Barndomsbøger #2

  1. Den bog siger mig et eller andet – jeg er også stødt på den flere gange. Men de minder er ret slørede, jeg ved bare, at de er der 🙂

    Like

Skriv et svar

