Året der gik – I retrospekt

IMG_3300.JPG

Indrømmet. Jeg skrev mit første indlæg her på bloggen i oktober, og strengt taget giver det ikke så meget mening med et tilbageblik over året, der gik.

Men. Jeg har lyst til at lave et alligevel.

Jeg fik lige sneget mig op på 27 læste bøger i år. Ikke meget, når man skæver til, hvad andre har nået. Men når jeg tager to ret små børn, fuldtidsjob, andre interesser og en (jf. min mand – enerverende) idé om, at gærder krydses bedst på det højeste sted, i betragtning, er jeg selv ganske godt tilfreds.

Mange nye skatte er blevet tilføjet min nye reol i vores nye hus; enkelte har forladt den igen og er kommet videre til andre læsere med større reoler.

2014 har også været præget af selvindførte købeforbud, der begyndte i juni måned. Det er ikke kun gået ud over bøgerne, men også tøj og sko. Jeg er ret stædig omkring sådan noget, så ikke den mindste lille lomme-paperback eller strømpe er det blevet til.

Min garderobe begynder at se lidt medtaget ud, men det må vente – jeg er også stor tilhænger af at slide tøjet op, inden det alligevel skal ud, fordi det er umoderne. Derimod har jeg fyldt min indkøbskurv på Amazon i juledagene og ser frem til at klikke “Proceed to Checkout”, så snart Rådhusuret har slået for 2014.

Mit læsemål for 2015 bliver at få læst de bøger, jeg bestiller den 1. januar. Der er “kun” 15, så det burde levne plads til andre bøger, som jeg falder over i løbet af året.

Generelt har jeg stort set kun læst gode bøger i år. Det har jeg den for mig nye verden af bogbloggere at takke for. Hvor jeg tidligere valgte bøger i blinde baseret på bagsideteksten eller en enkelt anmeldelse, har jeg nu opdaget, at en masse læselglade mennesker gerne deler ud af deres oplevelser, hvilket gør det betydeligt lettere at vælge bøger, som jeg synes om.

Vigtigst af alt er, at jeg for alvor har fået lysten til at læse tilbage; omtrent samtidig med et længe tiltrængt jobskifte, der på en eller anden måde også gav mig glæden ved mange andre ting tilbage.

2014 slutter på den måde et meget bedre sted end det begyndte – både bogligt og i øvrigt. Jeg håber, 2015 fortsætter ad det spor.

Godt nytår!

3 thoughts on “Året der gik – I retrospekt

    • Krig og Fred. Lang. Frygteligt lang, og længere end historien nødvendiggør. Det er virkelig en skam, for handlingen og persongalleriet er fin, særligt i bind I, men Tolstoj slår det hele ihjel med endeløse betragtninger om troppebevægelser, årsager til krig og kriges udfald etc. etc. Da jeg var færdig, sprugte jeg mig selv, hvorfor jeg ikke bare var sprunget halvdelen af kapitlerne i bind II over og kun læst dem, der vedrørte personerne.
      Jeg har lidt dårlig samvittighed over det, men det er en af de få bøger, hvor jeg hellere vil se miniserien;-)

      Like

Skriv et svar

