‘Bitter Greens’ af Kate Forsyth

“There are only three choices for women in this world that we live in. You can be a nun, or a wife, or a whore. Which will you choose?”

IMG_3582.JPG
Titel: Bitter Greens. Forfatter: Kate Forsyth. Udgivet: 2012. Forlag: Allison & Busbury Limited. Antal sider: 495. 5/5 stjerner.

Alle kender vel historien om Rapunzel. Eller gør de? Da jeg prøvede på at huske fortællingen, gik det i hvert fald op for mig, at jeg kun kunne huske noget med en gravid kvinde med cravings efter blomster fra naboens have, en pige med meget langt hår i et tårn og en prins, der klatrer op ad håret og redder hende… Og så Disney’s ‘Tangled’ med Rapunzel som en meget underholdende, lettere manisk prinsesse.

Jeg har siden genopfrisket fortællingen i min gamle udgave af Grimms Eventyr. Men brødrene Grimm var (ligesom med deres øvrige eventyr) ikke de første til at fortælle historien om Rapunzel. Før Rapunzel var der ‘Persinette’, skrevet af den franske forfatter Charlotte-Rose de Caumont de la Force (og en endnu ældre italiensk version, der er mindre vigtig i denne sammenhæng), og det er bl.a. hende, ‘Bitter Greens’ handler om. Hende, pigen Margherita og heksen.

I ‘Bitter Greens’ udfylder Kate Forsyth hullerne i det historiske kildemateriale om Charlotte-Rose de Caumont de la Force; en kvinde, som Kate Forsyth selv omtaler som “one of the most fascinating women ever forgotten by history”. Læseren får historien om hendes liv fra barndommen og frem til hendes indespærring i det kloster, hvortil kongen har forvist hende som straf for nogle satiriske julehistorier og hendes skandaleombruste liv generelt.

Indflettet i Charlotte-Roses historie er fortællingen om pigen Margherita, der 100 år tidligere blev indespærret i et højt tårn af en ond heks.

‘Bitter Greens’ er egentlig rigtig to gode historier i én. Charlotte-Roses historie er historisk fiktion fra sin bedste side med et skønt, let satirisk indblik i livet ved Solkongens, Louis XIV’s, hof – fyldt med sladder, latterligt store kjoler og fjollet hovedbeklædning, frustrationer over kvinders ringe muligheder samt en konge, der er så kold og egoistisk (hvad han vel givetvis også var i virkeligheden), at jeg tænkte, at de egentlig godt kunne have fundet på det med guillotinen nogle år tidligere.

Margheritas historie er eventyret om Rapunzel fortalt på en måde, så karaktererne får tanker, følelser og baggrundshistorier, der motiverer deres handlinger. Og med en Rapunzel, der har noget mere mod og handlekraft end eventyrets passive hovedperson.

‘Bitter Greens’ kan varmt anbefales til dem, der kan lide historisk fiktion OG eventyr.

Nu bander jeg bare mit mangelfulde franske langt væk, mens jeg overvejer, hvor jeg får opstøvet en oversættelse af ‘Persinette’, så jeg kan sammenligne historien med Grimms version.

Skriv et svar

