‘Skammertegnet’ af Lene Kaaberbøl

IMG_3703.PNG

Titel: Skammertegnet. Forfatter: Lene Kaaberbøl. Forlag: Gyldendal Lyd. Udgivet: 2001 (lydbog indlæst 2009). Oplæser: Karin Rørbech. Varighed: 8 t. og 9 min. Lånt via eReolen. 3/5 stjerner

Efter at dragefyrsten Drakan nedbrændte deres gård, har Dina Tonerre og hendes familie sammen med den retmæssige arving til fyrstedømmet Dunark, Nicodemus, søgt tilflugt i højlandet og startet et nyt liv der. Men i lavlandet får den hævngerrige Drakan mere og mere magt, og snart er højlandet heller ikke længere et sikkert sted for Skammeren og hendes datter.

“Skammertegnet” er den anden bog i serien om Skammerens børn. I denne bog følger vi ikke længere kun Dina, men også hendes storebror Davin, som har sine egne udfordringer at kæmpe med; på kanten mellem dreng og mand vil han gerne respekteres som en voksen mand, der kan beskytte og kæmpe for sin familie. Fortællerstemmen skifter mellem Dina og Davin, så vi får flere sidet af historien med.

Jeg er ikke så begejstret for “Skammertegnet” som jeg var for “Skammerens Datter”. Jeg brød mig ikke om skiftet mellem de to fortællere – Ikke fordi det ikke fungerede, men fordi Davins historie simpelthen ikke fangede mig på samme måde som Dinas. Jeg blev ved med at vente på, at fortælleren skulle skifte til Dina igen.

Samtidig strækker handlingen sig tidsmæssigt over en længere periode, hvor den nogle steder nærmest blev jaget igennem, så jeg savnede flere detaljer og dybde; og andre steder gik i stå, så jeg havde svært ved at komme videre. Hvor jeg hørte “Skammerens Datter” på rekordtid i hvert ledigt øjeblik, jeg kunne finde, glemte jeg på et tidspunkt alt om “Skammertegnet” og fik den først hørt færdig, da eReolen mindede mig om, at lånet snart udløb.

Det var nu ikke fordi, jeg ikke brød mig om “Skammertegnet”. Det var ikke en dårlig bog; bare slet ikke så stærk som sin forgænger. Jeg håber, der kommer lidt mere kød på i de følgende bøger.

Skriv et svar

