‘How to be a heroine’ af Samantha Ellis

IMG_3370.JPG
Titel: How to be a heroine: Or, what I’ve learned from reading too much). Forfatter: Samantha Ellis. Forlag: Chatto & Windus. Udgivet: 2014. Antal sider: 264. ISBN 9780701187514. 3/5 stjerner

På en udflugt til stedet, der muligvis har givet inspiration til ‘Wuthering Heights’, kom Samantha Ellis til at diskutere med sin veninde om, hvilken heltinde der var den bedste; Jane Eyre eller Catherine Earnshaw. Ellis’ favorit havde altid været den uregerlige, lidenskabelige Cathy, mens hendes veninde syntes, at Cathy var en både tåbelig og snobbet kvinde, der selv er skyld i sin tragedie; hvorimod den modige og kloge Jane skaber sin egen lykke ved at holde fast i og handle efter sine principper.

“My whole life, I’d been trying to be Cathy, when I should have been trying to be Jane.

Ellis besluttede sig for at kigge sine heltinder nærmere efter i sømmene – er de i virkeligheden de gode forbilleder for hendes eget liv, som hun troede de var?

Nogle af heltinderne kan klare et nærmere eftersyn (Elizabeth Bennett for eksempel), men de fleste af dem viser sig at stå for noget helt andet, end Ellis var opmærksom på, dengang hun først læste bøgerne. Lucy Honeychurch vil slet ikke være kunstner, men bare fri til at gifte sig med en anden. Og Anne fra Grønnebakken ender som en kedelig husmor, der opgiver sine forfatterambitioner til fordel for en hel redefuld unger, og som ikke engang forfatteren gider beskæftige sig med i de sidste bøger i serien.

Jeg havde store forventninger til ‘How to be a heroine’, som jeg ikke helt fik indfriet. Jeg havde forventet nogle spændende diskussioner om nogle af mine yndlingsfigurer fra fiktionens verden, men det meste af bogen var faktisk selvbiografisk, og heltinderne blev mest brugt til at drage paralleller til Ellis’ eget liv (som jeg ærlig talt ikke var specielt interesseret i at høre om).

Ellis syn på heltinderne er meget personligt; hvilken lærdom fra bøgerne kan hun bruge i sit eget liv? Det er helt sikkert en del af bogens charme; men som en læser, der er nok er meget anderledes end Ellis selv, spurgte jeg af og til mig selv om, hvad jeg skulle bruge hendes syn til.

Mange af heltinderne var fra bøger, som jeg ikke havde læst endnu, og de var selvfølgelig ikke så interessante at læse om som de heltinder, jeg kender.

Bogen bød dog også på nogle gode, interessante vinkler på mange af de historier, jeg allerede kender.

Ellis gav mig et nyt syn på Scarlett O’Hara, som jeg ellers havde afskrevet som forkælet, usympatisk og smådum. Ellis mindede mig om, at Scarlett også er stædig, modig og tager vare på en hel del mennesker, der er afhængige af hendes. Og så er hun faktisk også en succesfuld forretningskvinde. Jeg kan stadig ikke lide Scarlett, men jeg respekterer hende lidt mere – og så er jeg glad for, at Ellis var enig med mig i, at den virkelige heltinde i Borte med Blæsten er Melanie.

Men jeg bliver nødt til at sige, at jeg ikke holder mindre af Anne for den slutning, som mange andre har kritiseret; snarere tværtimod, fordi hendes valg afspejler min egen afvejning af karriere vs. familie. Men jeg kan dog godt m se, hvorfor hun ikke er et ideal for en med Ellis’ kreative ambitioner.

Bogen gav også inspiration til nye heltinder, som jeg gerne vil stifte bekendtskab med – flere fra bøger, som jeg aldrig havde hørt om. Og den gjorde det klart for mig, at der var nogle af bøgerne, jeg nok aldrig kommer til at bruge min tid på. Fx har jeg – overraskende – besluttet, at jeg ikke har behov for at læse ‘Little Women’. Det var noget med en kanariefugl, der endeligt overbeviste mig om, at bogens moraler næppe er nogen, jeg bryder mig om at stifte nærmere bekendtskab med.

Skriv et svar

