‘O Pioneers!’ af Willa Cather

“We come and go, but the land is always here. And the people who love it and understand it are the people who own it – for a little while.”

Titel: O Pioneers! Forfatter: Willa Cather. Udgivet første gang: 1913 (denne udgave i 1993). Forlag: Dover Publications, Inc. 5/5 stjerner 

Da Alexandra Bergsons far dør, overlader han den unge Alexandra rollen som familiens overhoved med ansvar for deres lille gård på den barske prærie i Nebraska og for hendes meget yngre bror Emil. Mange af de andre farmere opgiver kampen mod det uregerlige land, og Alexandras to ældste brødre ønsker at sælge jorden og drage østpå. Men Alexandra elsker prærien og er fast besluttet på at blive der og få faderens livsværk til at lykkes.

16 år senere møder vi igen Alexandra Bergson, der ved hjælp af sin arbejdsomhed og gode forretningssans nu er en velhavende kvinde og ejer af egnens mest succesfulde gård. Men Alexandra er også en ensom kvinde, og – på trods sin skarpe forretningssans – blind for mange af de følelser, der rører sig i andre mennesker, og hun opdager ikke den forbudte kærlighed, der blomstrer mellem broren Emil og naboens kone, den smukke og livlige Marie Shabata.

‘O Pioneers!’ er den anden bog af Willa Cather, jeg har læst (min anmeldelse af ‘A Lost Lady kan læses her), og endnu en gang er jeg vildt imponeret over Willa Cathers evne til at sige så meget på så få sider. ‘O Pioneers!’ fylder sølle 120 sider, men jeg har det, som om jeg havde læst en roman på 300 sider – på den gode måde.

Bogens titel leder tankerne hen på så mange andre bøger, der handler om det slidsomme nybyggerliv på prærien, og jeg havde forventet, at jeg skulle læse en beretning om livet på prærien og om tørke, græshopper og andre udfordringer for pioneerne. Men selvom kampen for at få tilværelsen på prærien til at lykkes er til stede som det, der former Alexandras liv, træder den i baggrunden for at give plads til personerne, deres karakterer og indbyrdes forhold.

Hovedpersonen er selvfølgelig den stærke, rolige og praktiske Alexandra. Jeg må dog indrømme, at det ikke var den storladne fortælling om pioneerånd og kærlighed til jorden, som Alexandra repræsenterer, der gjorde størst indtryk mig. Jeg er til fals for en klassisk umulig kærlighedshistorie, når den er skrevet ordentligt, og det var derfor Emil og Maries historie, der optog mig mest.

“It was like a sigh which they had breathed together; almost sorrowful, as if each were afraid of wakening something in the other.”

Det er virkelig sjældent, at jeg standser op og læser sætninger igen og igen, men ‘O Pioneers!’ er fuld af små, sproglige perler, og jeg måtte flere gange standse op, smage på ordene og tænke over dem. Samtidig er de ting, der må læses mellem linjerne, lige så vigtige som de, der bliver beskrevet med ord, og det er en sand fornøjelse for mig – der altid har elsket at analysere tekster lige så meget som at læse dem – at tænke tilbage på de uudtalte følelser, symboler og forvarsler, der er titter frem undervejs.

Bogens slutning var overraskende og uventet voldsom i forhold til det rolige tempo i resten af bogen, men den var på den måde også helt perfekt og det, der reddede bogen fra at blive endnu en lidt for amerikansk omgang nybyggerromantik.

Jeg var alligevel på nippet til ikke at give bogen 5 stjerner på grund af den underlige moraliseren på bogens sidste sider, som sikkert harmonerede godt nok med den tid, den er skrevet i, men er lidt svær at sluge i vores tid. Men bogen sidder stadig i kroppen på mig her to dage efter – og så fortjener den altså ikke mindre end 5 stjerner.

Der er – selvfølgelig – lavet en film. Den er fra 1992 og med Jessica Lange i rollen som Alexandra Bergson. Jeg kan kun sige: Lad være med at se den. Filmen er alt for meget “Det lille hus på prærien” (serien, ikke bøgerne) med konstant, nostalgisk baggrundsmusik, der ødelægger den simple skønhed ved Willa Cathers sætninger. Hvis I ser den, så sørg for alt i verden for at have læst bogen først.

Skriv et svar

