‘Uge 36’ af Sofie Sarenbrant 

IMG_0383Titel: Uge 36. Forfatter: Sofie Sarenbrant. Udgivet: 2013. Forlag: Biblioteksmedier A/S. Oplæser: Marie Vestergård Jacobsen. Varighed: 7 t. og 28 min. Lånt via eReolen. 3/5 stjerner

To vennepar, hvor begge kvinder er højgravide, holder ferie samme i den svenske skærgård. Stemningen er ikke så god, for den ene af kvinderne, Agnes, er meget træt og kommer op at skændes med sin mand. Et forsøg på at slutte ferien af på en god måde med karaokeaften på den lokale kro ender med at Agnes går alene hjem. Næste morgen er hun væk, og den helt store eftersøgning sættes igang.

Jeg læser ellers ikke krimier. Det er der flere grunde til. Først og fremmest at jeg er en håbløs snydepels, der ikke kan dy mig for at bladre om til sidste sige og få afsløret slutningen – og så er der altså ikke så meget tilbage, som jeg kan interessere mig for i de plotdrevne historier. Jeg synes ikke, krimierne typiske levner meget plads til spændende personskildringer; bøgerne er fulde af stereotyper og klichéer, og jeg synes ofte, de er sprogligt dårligt skrevne.

Så, nu kan det vist heller ikke blive mere generaliserende.

Alligevel besluttede jeg mig for at give genren en chance til, da jeg faldt over ‘Uge 36’ på eReolen og blev tiltrukket først af titlen og derefter af beskrivelsen af handlingen. Jeg var pludselig nødt til at høre, hvad der skete med den forsvundne gravide kvinde.

Jeg hørte bogen som lydbog, og det fungerede faktisk rigtig godt for mig at lytte til en krimi, for jeg havde ikke længere mulighed for at smuglæse slutningen (eller, det kunne jeg jo teknisk set godt, men med eReolens håbløse spolingsystem, var det ikke lige til at overskue). Jeg blev derfor ved med at være interesseret i plottet, og det gjorde det lettere for mig at se igennem fingre med klichéerne, der stod i kø, de mange skift mellem fortællere og en karikeret biperson, der ikke havde nogen som helst betydning for historiens forløb.

Selve plottet var dog også håbløst gennemskueligt; jeg havde gættet det overordnede motiv for bortførelsen fra begyndelsen og gerningsmanden få kapitler inde i bogen. Jeg havde egentlig regnet med, at slutningen ville overraske og afsløre en helt uventet gerningsmand – Men det gjorde den ikke.

‘Uge 36’ bliver nok en af de bøger, jeg hurtigt glemmer. Men jeg var godt underholdt undervejs, og det tæller jo også.

Skriv et svar

