“The Night Circus” af Erin Morgenstern

“The finest of pleasures are always the unexpected ones”

 Titel: The Night Circus. Forfatter: Erin Morgenstern. Forlag: Vintage Books. Opr. udgivet: 2011. Antal sider: 490. 4/5 stjerner.

“The circus arrives without warning. No announcements precede it, no paper notices on downtown posts and billboards, no mentions or advertisements in local newspapers. It is simply there, when yesterday it was not”. 

Cirkusset er kun åbent om natten og er helt blottet for farver; alt er sort og hvidt. Men bag indgangen venter et væld af helt unikke oplevelser, der næsten er for fantastiske til at være mulige. Og det er de heller ikke; det er nemlig magi, der holder cirkusset sammen og magi, der gør, at det adskiller sig fuldstændig fra alle andre forlystelser, der nogensinde er set.

Men bag alt det, som publikum ser, foregår noget meget mere dystert; cirkusset er nemlig ikke andet end scenen for en konkurrence på evner og udholdenhed mellem to unge magikere, der er blevet trænet til netop dét siden deres barndom. Selvfølgelig forelsker de to konkurrenter sig efterhånden i hinanden, hvilket gør det svært at deltage i en konkurrence, der viser sig at være alt andet end ufarlig; både for dem selv og for alle med tilknytning til cirkusset.

“The Night Circus” lægger smukt ud. Spændingen og mystikken breder sig fra allerførste side. Desværre mister historien tempo, og spændingen, der er eminent bygget op fra begyndelsen, begynder at flade ud hen imod slutningen.

Karaktererne kommer heller aldrig rigtigt til live; deres visuelle fremtoning er knivskarpt beskrevet, men de fleste forbliver alligevel livløse, endimensionelle skitser.

Selv de to hovedpersoner er hver især ret flade karakterer; man lærer dem aldrig rigtigt at kende og bliver aldrig lukket ret meget ind i deres tanker. Den ene af dem kunne endda have fungeret glimrende som skurk – iskold forfører og manipulerende ansat – i en anden roman.

Men i de få scener, hvor de to er sammen, slår det gnister, og der bliver skabet en af de meget få historier om stormende, altopslugende kærlighed, som jeg rent faktisk har fundet både troværdig og medrivende.

“I am haunted by the ghost of my father, I think that should allow me to quote Hamlet as much as I please.”

Når jeg alligevel syntes, at det var en fantastisk oplevelse at læse “The Night Circus”, skyldes det primært sproget og fortællestilen. Hele historien er fortalt i nutid, og sammen med det flotte billedsprog giver det en unik følelse af at være tilstede i det mystiske univers.

Beskrivelserne af omgivelserner var så perfekte, at jeg til tider kunne lukke øjnene og forestille mig, at jeg selv vandrede rundt i “Le Cirque des Rêves” ved midnatstid. Jeg kunne nærmest se en filmatisering for mit indre øje, med karakterene i æteriske, ekstravagante kostumer udelukkende i sort og hvidt.

Opbygningen af handlingen, der foregik i to tempi, hvor den ene del langsomt indhentede den anden, syntes jeg også fungerede rigtig godt.

Det var dog en skam, at der ikke var brugt lidt flere kræfter på at forankre den magiske verden i virkeligheden. Det var som om, koblingen til virkelighedens verden manglede, hvilket på en måde tog lidt fra den magiske verden. Noget af charmen ved f.eks. Harry Potter er i mine øjne netop, at bøgerne formår at forankre det magiske univers i virkeligheden, og det savnede jeg her.

Men. Svaghederne til side var jeg helt eminent underholdt og havde meget svært ved at lægge bogen fra mig, og det overtrumfer altså alt andet.

Skriv et svar

